Na podarené majstrovstvá sveta vo Whistleri sa musel dôkladne pripraviť aj po psychickej stránke, uznáva Jožko Ninis po sezóne

13.04.2013 21:19

Už je to nejaký ten týždeň, čo Jožko Ninis absolvoval svoju poslednú jazdu sezóny 2012/2013 vrámci Svetového pohára v Sochi. Ako je zvykom a podobne ako prvú časť sezóny, aj tú druhú sa Vám Jožko pokúsi zhodnotiť a priblížiť v tomto rozhovore, ktorý má byť určite príjemným spestrením počas prestávky pred tou olympijskou sezónou a zároveň takou menšou spomienkou na to, čo je už úspešne za ním. Dúfam, že sa Vám rozhovor bude páčiť!

1. Pred vianočnou prestávkou si sa určite pozitívne naladil pretekmi v Sigulde, kde si dosiahol 10. miesto. Tam sa ale objavilo pár chýb a medzi nimi aj horší štart v druhom kole, ktorý pravdepodobne ovplyvnil tvoje celkové umiestnenie. Je teda možné, že si sa snažil na nich zapracovať počas tejto prestávky? Kde si sa snažil v nich zlepšovať a ako?

Áno, bol som pozitívne naladený a odhodlaný  pokračovať v dobrej forme aj po Vianociach. Ešte však bolo treba popracovať na mojich štartoch, respektíve na ľahaní si do saní. Štarty sú totiž hlavnou časťou  tréningového procesu počas letnej prípravy, ktorú musím túto sezónu zlepšiť. Avšak v každom prípade som nezaháľal počas vianočnej prestávky a trénoval som  na trenažéri, ktorý je dostupný v Starom Smokovci.

 

2. Potom prišli konečne prvé preteky v druhej polovici sezóny v Königssee, v ktorých si obsadil peknú 15. priečku a tak si potvrdil svoje postavenie v celkovom hodnotení. Ako si bol s týmito pretekmi spokojný? V obidvoch kolách sa ti podaril štart, patril do prvej polovice štartového poľa, bol aj to výsledok tvojej práce počas vianočných sviatkov?

Preteky hodnotím za celkom vydarené. A čo sa týka štartov, myslím si teda, že ich tréning počas prestávky mi neublížil. Štart v Königssee je relatívne krátky, čiže som nemal veľa času špekulovať a hádzať sa do saní ako obvykle. :-)

3. Nasledovali majstrovstvá Európy v Oberhofe, na celkom náročnej a kľukatej trati, kde sa ti ale veľmi nedarilo. V minulej sezóne si tu obsadil 27. priečku, tento krát 29. a po podarených štartoch v Königssee sa ti v nich naopak na tejto nemeckej trati nedarilo. Prečo sa ti v Oberhofe tak nedarí, čím je pre teba táto trať taká nešťastná?

Oberhof mám vcelku rád. Veď v roku 2008 som tu skončil na majstrovstvách sveta na vynikajúcom 13. mieste. Ani počas tréningov som nemal nejaké veľké problémy. Jedinú ťažkosť pre mňa predstavoval prejazd 13 zákruty. Prílišné špekulovanie, ako si poradiť s prejazdom tejto zákruty sa mi vypomstilo. V nej som pokazil obidve jazdy hlavných pretekov a dokonca aj v súťaži družstiev. Veľmi ma to mrzelo.

 

4. Winterberg bol ďalším miestom, kam si zamieril a v ňom si sa predviedol v opäť lepšom svetle. Posunul si sa vpred o 10 miest v porovnaní s Oberhofom, ale si bol zvyknutý určite na lepšie umiestnenia. V čom by si videl hlavné dôvody, že si stále niečo strácal na tú elitnú 15-ku, či dokonca 10-ku, hoci vyzerali štarty už oveľa nádejnejšie?

Všade  je to o dvoch sto percentných jazdách. Tentoraz mi trošku nehralo do kariet počasie. Husto snežilo a dráhu čistili až tesne po mne. Je to škoda, ale som to nemohol ovplyvniť.

5. Vrchol sezóny sa blížil a pred ním kratšia prestávka. Ako si sa ju snažil využiť, poprípade v čom zlepšiť?

Pred vrcholom sezóny bolo potrebe jazdiť a nie oddychovať. Niektoré reprezentácie si našli voľnú dráhu a trénovali na nej, kdežto my sme si to žiaľ z finančných dôvodov nemohli dovoliť. Tak nám zostávalo len trénovať doma, každý individuálne.

 

6. Whistler bol tvojou ďalšou zastávkou. Konali sa tu majstrovstvá sveta. Na najrýchlejšiu trať sveta, ktorá hostila aj olympiádu si pravdepodobne nemal také dobré spomienky, keďže sa ti vtedy na nej nie celkom zadarilo. Aké si mal ambície tento krát?

Minulý rok hostil Whistler preteky Svetového pohára. Tie som absolvoval na vlastne náklady, ako jediný zástupca Slovenska a sám. Preteky mi napriek pekným tréningovým a obom finálovým jazdám veľmi nevyšli. Nerozumel som prečo. Preto som mal na majstrovstvách sveta trošku obavy, ale nejako som sa nakoniec psychicky naprogramoval. Opäť prišla ale v jednej jazde maličká chybička, ktorá ma obrala možno o 2 až 3 miesta. Bavíme sa o tisícinách sekundy. Veď v jednej desatine sekundy je niekedy umiestnených aj 7 pretekárov.

7. Na tejto trati si predviedol azda dve najvyrovnanejšie jazdy sezóny, obidve boli 15. najrýchlejšie. Na lepšie pozície ti ale chýbalo naozaj málo. Kde si myslíš, že sa lámal chlieb a sa utvoril rozdiel medzi tebou a inými sánkármi?

Vo Whistleri je plochý štartovací mostík a taktiež jedna tretina ľadového koryta ešte nemá dostatočný sklon. Preto je na tejto bývalej olympijskej trati štart veľmi dôležitý. Myslím si, že na lámanie chleba došlo práve tu. Pokiaľ pretekár nenaberie dostatočný náskok, respektíve rýchlosť v hornej časti, tak sa to už v dolných úsekoch dobieha veľmi ťažko.

 

8. 15. miesto ale určite nemohlo byť sklamaním na tejto zámorskej trati. Po nich nasledovali tímové preteky, kde Slováci pravdepodobne nemali vysoké ambície, ale ty si tieto predpoklady svojím fantastickým výkonom vyvrátil. Podarilo sa ti prekonať napríklad stále výborne jazdiaceho Alberta Demchenka. Kde sa to v tebe zobralo a čím si bol povzbudený, že si dosiahol takýto veľmi cenný skalp?

V tímovej súťaži je veľmi dôležitá  reakcia na štarte. Tá je u mňa stále celkom dobrá. Už na tejto reakcii si pretekár môže vytvoriť malý náskok. Potom už neostáva nič iné, len podať sto percentný výkon počas jazdy a úspešne trafiť cieľový terč. Naše konečné umiestnenie mohlo byť aj o niečo lepšie, ale dvojkárom veľmi nevyšla jazda a bolo po šanciach umiestniť sa do 7 miesta.

9. Nasledovala ďalšia zámorská trať, konkrétne v Lake Placid, kde si opäť doslova úradoval. Táto trať je pravdepodobne najťažšou na svete a treba sa tu spoliehať aj na vlastné schopnosti, nie len tie materiálne. Po prvom kole ti patrila 15. priečka, ako si na túto jazdu spomínaš? Pravdepodobne nebola úplne ideálna, aj keď je 15. miesto krásne, lenže v 2. kole prišla iná pecka...

Trať v Lake Placid je veľmi náročná, to sa musí nechať. Už vôbec tu nie je zvykom organizovať každoročne vrcholné podujatia. Preto aj tí najsilnejší a najlepší jazdci majú čo robiť, aby si úspešne poradili s tak náročnou traťou. Ani kvalita ľadu nebola príliš dobrá, na základe čoho to počas jazdy veľmi skákalo. Niekedy som mal dokonca pocit, že idem zo saní vypadnúť. :-)

A čo sa týka prvej jazdy, v nej som mal menšie problémy v spodnej časti ľadového koryta. Keď si to spätne premietnem v hlave tak ma to naozaj zamrzí. Veď v tom danom úseku som nemal celý tréning žiadny problém. Taký je ale šport a treba to akceptovať.

 

10. Do druhého kola si vstupoval z peknej 15. priečky, ktorá ti nakoniec patrila aj po pretekoch. V ňom si predviedol ale fantastickú 8. najrýchlejšiu jazdu, kde nebolo badať žiadnej chyby. Dá sa táto jazda označiť za najlepšiu v sezóne? V čom bola iná oproti tej prvej?

V druhej jazde som len odstránil chybu z predošlej jazdy. A áno, dá sa povedať, že tá jazda bola to absolútne najlepšou.

                                              

11. Aj v Lake Placid nasledovali tímové preteky v ktorých si opäť zažiaril. Dosiahol si tretí najrýchlejší čas. Po druhej jazde v individuálnych pretekoch si si začal veriť až tak, že sa ti podarilo túto jazdu napodobniť alebo čo bolo tým hlavným dôvodom?

Veril som si už na celé preteky. Tréning nasvedčoval tomu, že to budú pekné preteky. Prvá jazda mi nevyšla, druhá bola naopak vynikajúca a niečo vo vnútri mi hovorilo, že to pôjde aj v tímových pretekoch. Cítil som sa naozaj vo veľmi dobrej psychickej kondícii, respektíve pohode.

12. Na absolútny záver sezóny prišla trať v Sochi, kde sa budú konať olympijské hry a preto sa jej venovala azda najväčšia pozornosť. Tebe prvé kolo úplne nevyšlo podľa predstáv, keď si dosiahol 21. najrýchlejší čas. Čo ti v ňom nevyšlo a ako sa ti vôbec išlo?

V prvej jazde som opäť urobil drobnú chybu so stratou minimálne 2 desatín sekundy. Štartoval som so štartovacím číslom 11. Dráha sa veľmi rýchlo spomaľovala a nie celkom vyhovujúca bola aj príliš vysoká vlhkosť. Inak som sa počas jazdy cítil vcelku dobre.

 

13. Druhé kolo bolo opäť už vo výbornom a tradičnom svetle, keď si dosiahol 15. najrýchlejší čas. Kde nastala zmena v porovnaní s prvým kolom a ako by si ohodnotil svoj výkon na tejto trati celkovo? Bol si s ním spokojný? Rozdiely boli aj napriek dĺžke trati naozaj minimálne, preto 21. priečka možno na prvý pohľad skresľuje, ale o ničom ešte nehovorí.

Druhá a zároveň posledná jazda v sezóne bola veľmi dobrá. Dal som do nej naozaj všetko. Vyšla mi úplne podľa mojich predstáv. Tréner taktiež netajil svoju spokojnosť. Avšak na druhú stranu, s 21. miestom nie som príliš spokojný. Umiestnenie v elitnej 15-tke by bolo potešujúce, ale povedzme si na rovinu,  že to mohlo byť aj horšie. Budem sa možno opakovať, ale preteky sa jazdia vždy na dve sto percentné jazdy. Moje striedavé výkony počas jázd by som preto veľmi rád odstránil a rád by som dosahoval vyrovnanejšie jazdy, ale na to by som ja osobne potreboval viac tréningu pred sezónou.

14. Keďže sa bude na tejto trati konať olympiáda, už o rok, bude tejto trati venovaná väčšia pozornosť. Čím je podľa teba špecifická a v porovnaní s tou kanadskou vo Whistleri by ti mala v čom sedieť viac a v čom naopak menej?

Dráha v Sochi je naozaj veľmi pekná a technická. Každé malé zaváhanie zvýši časovú stratu. V porovnaní s dráhou vo Whistleri je pre mňa lepšia. Niežeby som tú kanadskú nemal rád, ale môj pocit z tej v Sochi je jednoducho lepší. Plusom pre dráhu vo Whistleri je, že sa nachádza v chladnejšom prostredí, čiže teplota a kvalita ľadu je v porovnaní so Sochi určite lepšia.  

 

15. Ako teda vnímaš svoju celú sezónu vzhľadom na ambície, ktoré si si pred ňou stanovil, alebo ktoré si si určoval počas nej? S čím si najviac spokojný a s čím naopak nie?

Myslím si, že so sezónou môžem byť veľmi spokojný. V celkovom hodnotení Svetového pohára som si polepšil na 19. priečku. Zopár pretekov nedopadlo síce podľa mojich predstáv, ale to je pre mňa povzbudenie a motivácia do ďalšej sezóny, že mám na to byť do 12. miesta. Avšak musím zobrať do úvahy, že konkurencia určite nebude počas letnej prípravy spať na vavrínoch a preto budem musieť ešte pridať a ďalej pracovať na štartoch a výbušnosti.