Do sezóny mi chýba ešte 60 jázd, preto budem musieť stavať na dlhoročných skúsenostiach, netají Ninis po obmedzenej príprave z nedostatku financií

23.11.2014 18:21

Približne mesiac pred začiatkom sánkarskej sezóny 2014/2015 sa náš reprezentant, Jozef Ninis, prvýkrát dostal na ľad. Absolvoval dva výcvikové tábory, jeden na lotyšskej dráhe v Sigulde a druhý na nemeckej pôde, v Königssee. Začiatok sezóny je naplánovaný už na tento týždeň a to konkrétne v rakúskom Innsbrucku-Igls. 

My Vám zatiaľ prinášame pohľad Jozefa Ninisa na jeho prvé tohtosezónne jazdy na ľade.

"Za prvým ľadom sme sa vydali už tradične do Lotyšska. Výcvikový tábor v Sigulde trval jeden týždeň (od 2. novembra 2014 do 10. novembra 2014) a denne sme podstúpili 5 až 6 jázd, v závislosti od kvality ľadu," opisuje Jozef Ninis bežný tréningový deň. "Po jazdách v doobedňajších hodinách nasledoval obed a s ním spojená krátka prestávka. Následne som si musel opäť pripraviť sane na druhý tréning. Po druhom tréningu na ľade som pokračoval s prípravou v posilňovni."

Ani vo večerných hodinách si Ninis nemohol dopriať výraznejší oddych. "Vždy, po večeri, sme spoločne analyzovali tréningové jazdy z videozáznamu. Neskôr som pokračoval v príprave saní na nasledujúci deň.

 

Hoci otázka reprezentačného trénera stále nie je vyriešená, tréningový pobyt v Lotyšsku musel niekto viesť. "V Sigulde nás mal pod drobnohľadom tréner juniorského reprezentačného družstva, Walter Marx ml. Okrem neho nám pomáhal aj Ján Čech, ktorý naše tréningové jazdy natáčal na kameru. Tréningy som absolvoval so svojími reprezentačnými kolegami, Vierkou Gbúrovou a Marekom Solčanským. Možnosť zajazdiť si s nami využili aj juniorskí reprezentanti, Katka Šimoňáková a posádka Jakub Šimoňák s Patrikom Tomaškom. Boli to pre nich cenné skúsenosti," dodáva Ninis.

Tamojšia trať prešla aj drobnými úpravami, keďže v nastávajúcej sezóne bude hostiť Majstrovstvá sveta v sánkovaní. "Dráha neprešla nejakou výraznou rekonštrukciou. Prerobilo sa hlavne prekrytie jednotlivých zákrut a úpravy bolo možné badať aj na dojazde v cieli. Dobrý dojem počas tréningu však robilo nové osvetlenie," priznáva rodák z Čadce.

 

Aj napriek tomu, že na dráhe v Sigulde podstúpil Jozef Ninis množstvo jázd, pri svojich prvých tréningových pokusoch bol opatrnejší. "Hoci dráhu v Sigulde poznám veľmi dobre, považoval som za potrebné sa takmer po vyše polročnej prestávke trochu rozjazdiť. Z toho dôvodu som prvé tréningové jazdy absolvoval zo ženského štartu." Okrem Slovákov sa na ľade pripravovali aj ďalší sánkari. "Trénovali sme s FIL skupinou, ktorú tvorili sánkari rôznych národností (Rumuni, Bulhari, či reprezentanti Austrálie a Nového Zélandu). Hoci pred nami jazdili aj domáci pretekári, možnosť porovnávať svoje výkony s nimi som príliš nemal." Priamu konfrontáciu znemožňovala aj samotná dráha. "Trať v Lotyšsku sa medzi jazdami naozaj rýchlo spomaľovala. Výkony boli takmer o 1 sekundu pomalšie."

Po Lotyšskej Sigulde nasledoval presun. "Približne na 3 dni sme sa zastavili doma. Zo Slovenska sme cestovali do Nemecka, kde sme tiež absolvovali tréningový výcvik, ten však trval už len 4 dni. V Königssee sme trénovali bez juniorov a sústredenie tentokrát viedol Rastislav Drajna," opisuje Ninis zmeny, ktoré nastali v Nemecku. "Ďalší rozdiel nastal v počte jázd, ktoré sme podstúpili. Bolo ich menej. Tréningový deň sa však veľmi podobal tomu v Lotyšsku."

 

Už po týždni sa Jozef Ninis cítil, hoci na inej dráhe, ale na ľade, lepšie. "Dráha v Königssee je trošku podobná ľadovému korytu v Sigulde. Začiatky v Nemecku boli však jednoduchšie, keďže som mal za sebou už týždeň jazdenia. Okrem toho som sa konečne mohol porovnávať aj s lepšími sánkarmi, než tomu bolo v Lotyšsku. Okrem skupiny FIL sme trénovali aj s Nórmi a Talianmi," pochvaľuje si náš reprezentant. "Na konci týždňa som si urobil ešte kontrolné preteky, ktoré dopadli celkom dobre," naznačuje Ninis.

S kvalitou ľadu na obidvoch tratiach to Jozef Ninis videl podobne. "Obidve dráhy boli pripravené celkom dobre. Nie vždy sa ich však podarilo pred tréningovými jazdami prestriekať, čo značne ovplyvnilo aj samotné výkony. Vzhľadom na okolitú teplotu, ktorá sa pohybovala od 9 do 13 °C, sa dráha výrazne spomaľovala," opisuje Ninis a pokračuje. "V jednom tréningu som dokonca absolvoval o 8 sekúnd pomalšiu jazdu. V takomto prípade naozaj nemalo zmysel pokračovať ďalej."

Po druhom sústredení sa naši sánkari vrátili na niekoľko dní späť do svojich domovov, počas ktorých si však nemohli dovoliť zahálať. "Po Königssee ma čakala žiaľ týždňová prestávka. Počas týchto 7 dní som trénoval štarty na trenažéri v Starom Smokovci. Okrem toho som pokračoval aj v tréningu na suchu, v posilňovni," rozpráva Ninis a dodáva. "Na jednej strane je pekné, že som mohol stráviť opäť nejaký čas s rodinou, ale na strane druhej mi chýba do sezóny ešte minimálne 60 tréningových jázd v porovnaní s konkurenciou. Žiaľ, finančný rozpočet po Zimných olympijských hrách v Sochi je značne "okresaný". Budem musieť teda staviať už tradične na dlhoročných skúsenostiach, ktoré mám a dúfať, že všetko pôjde tak ako má. Tým mám na mysli výber materiálu a prejazdy úsekov na jednotlivých tratiach," zakončuje svoje ropzrávanie naša dlhoročná jednotka v sánkovaní.

 

Foto: Jozef Ninis