Svoje preteky som prehral v hlave, otvorene priznáva Jozef Ninis v rozhovore

29.12.2012 12:36

Ku koncu sánkárskej prestávky a s blížiacim sa podujatím v druhej polovici sezóny v nemeckom Königssee sme sa Vám rozhodli priniesť rozhovor s naším momentálne najlepším sánkárom, Jozefom Ninisom, ktorý v ňom hodnotí svoju celkom úspešnú prvú časť sezóny 2012/2013 a ako sa presvedčíte aj v samotnom rozhovore, Ninis ani cez Vianočné obdobie nezaľáha a stále sa snaží sa zlepšovať. Dúfame, že sa Vám rozhovor bude páčiť.

1. Ako by si zhodnotil svoj úvod sezóny, teda podujatie v Rakúsku, kde si zajazdil výbornú kvalifikáciu (5. miesto), ale v pretekoch sa ti v porovnaní s ňou až tak nedarilo (26. miesto)? S akými cieľmi si vôbec vstupoval do prvých pretekov?

Do sezóny som vstupoval s ambíciami umiestňovať sa okolo 10 až 15 miesta. Avšak na úvod bola realita úplne iná. Dráha v Igls je totiž náročná na čas. Stačí, že predvediete horší prejazd zákrutou a to sa hneď prejaví stratou pár desatín sekundy.

A v kvalifikácii súperom buď nevyšla jazda, alebo poniektorí ešte skúšali materiál, pretože v samotných pretekoch ma niektorí predčili. Ja som si dal celkom dve pekné a  vyrovnané jazdy. Tento istý problém som zažil aj minulý rok. Ten Igls nie a nie pokoriť. :-)

 

2. Potom prišli preteky v Nemecku a tam si sa posunul o takmer 10 miest vpred. Čo bolo hlavným dôvodom takéhoto posunu a kde si myslíš, že si zaznamenal hlavný progres v porovnaní s prvými pretekmi?

Dráha v Königssee je o niečo náročnejšia než v Igls. Mne sedia skôr technicky náročnejšie dráhy a v tom by som videl to hlavné zlepšenie. Na tomto type dráh dokážu aj tí skúsenejší robiť viac chýb, čo môžem často využiť vo svoj prospech.

 

3. Tretím v poradí bol Svetový pohár v Altenbergu, kde sa ti v minulej sezóne až tak nedarilo, ale v tejto si dosiahol parádne umiestnenie v TOP 15 a opäť si sa posunul vpred. Kde si sa dokázal aj tuto oproti pretekom v Nemecku ešte zlepšiť?

Do Altenbergu sme kedysi chodievali pravidelne, aj niekoľkokrát za rok. Jazdievali sme tam aj Majstrovstvá Slovenska, čiže možno povedať, že to bola taká domáca dráha. Cítim sa tam jednoducho dobre, ale celkové umiestnenie mohlo byť ešte o 2 až 3 miesta lepšie, nebyť pokazeného druhého štartu. Ťažko sa doháňa chyba, ktorú urobíte v hornej časti ľadového koryta.

4. Prvú polovicu sezóny uzatvárali preteky v Sigulde, kde si dosiahol svoj najlepší výsledok v kariére v minulej sezóne. Tento krát sa ti ho dokonca podarilo opäť zopakovať a znovu tak prišlo zlepšenie a posun na 10. miesto. Čím to bolo zapríčinené?

Sigulda sa stala za posledných pár rokov mojou najobľúbenejšou dráhou. Ako som už spomínal, viac mi vyhovujú technické dráhy. Už tréningové časy nasvedčovali tomu, že v hlavných pretekoch je tu opäť šanca na dobré umiestnenie. Najdôležitejšie bolo, ale sa na to psychicky naladiť.

 

5. Pri posledných dvoch podujatiach ti nevyšla kvalifikácia úplne podľa predstáv, napríklad v porovnaní s prvými pretekmi a napriek tomu si dosiahol o dosť lepší výsledok. Malo aj to vplyv na to, v akej pozícii si vchádzal do pretekov? (V prvých pretekoch si predviedol bravúrnu kvalifikáciu, ale preteky neboli úplne najlepšie)

Samotnú kvalifikáciu nepovažujem za až tak dôležitú. Teda áno, ale stačí sa v nej umiestniť do 17. miesta, aby som sa mohol kvalifikovať do pretekov Svetového Pohára. Umiestnenie v kvalifikácii by mi mohlo pomôcť hlavne v prípade zlého počasia (sneženie, dážď) počas hlavných pretekoch. Ten kto skončí 17. v kvalifikácii štartuje v hlavných pretekoch so štartovým číslom 1. Keď nie je vhodná predpoveď počasia, tak mnohí pretekári zvyknú taktizovať. U mňa je to, ale tak, že ja sa snažím ísť vždy naplno.

 

6. V Sigulde si bol po prvom kole na fantastickom 7. mieste, nechal si za sebou aj Nemcov, či tým najlepším si bol viac než rovnocenným súperom. Aké si mal pocity po tejto jazde, ale aj pred ňou, keď si do nej vstupoval a ešte si nevedel, čo ťa až tak čaká?

Už počas tréningov som vnímal strach súperov. Do pretekov som išiel pod miernym tlakom, ktorý som si zbytočne vytváral sám. Taktiež obavy z niektorých úsekov, ľadového tobogánu, ktoré mi v tréningoch až tak nešli, mi tlak znásobovali. Preteky sa idú na dve jazdy a to znamená, že jazdu je treba zopakovať.

7. Do druhej jazdy si vstupoval v opačnej pozícii ako v minulej sezóne, teraz si umiestnenie v TOP 10 mohol stratiť, bol si o dosť nervóznejší? Ako si sa koncentroval na svoj výkon v druhom kole? Premietali sa ti aj preteky z lanskej sezóny?

Na druhú jazdu som sa pripravoval tak, ako pred prvou. No v hlave sa odohrávajú rôzne myšlienky. Ste krôčik od životného úspechu a chcete aby to dopadlo čo najlepšie. Chce to tréning mysle! Svoje preteky som prehral v hlave.

 

8. V druhej jazde si sa zhoršil, pretože si zajazdil 15. najlepší výkon v danom kole a tak si sa prepadol na aj tak peknú 10. priečku. Kde si videl hlavný dôvod zhoršenia?

Hlavný dôvod bol pokazený štart v druhej jazde. Pri zaľahnutí do saní som sa príliš prudko do nich hodil, čo následne vo mne spôsobilo neistotu, ktorá sa so mnou ťahala až do 6. zákruty. Vôbec mi nevyšli línie. To sa samozrejme odzrkadlilo na medzičasoch. Veľmi som bol na seba nahnevaný. Taktiež tréner Ľubo mi vyčítal nepodarený štart. Tento svoj zlozvyk musím nejako vymazať z hlavy. :-)

 

9. Ktoré preteky v Sigulde by si aj napriek rovnakému umiestneniu zhodnotil za tie úspešnejšie, vydarenejšie a prečo?

Myslím si, že preteky v tejto sezóne 2012/2013 boli lepšie, keď vezmem do úvahy, že som mohol dosiahnuť 7. priečku. :-) 

 

10. Ako si bol nakoniec celkovo spokojný s predstavením v Sigulde?

S umiestnením som veľmi spokojný. No a taktiež som sa naučil zopár nových slov z Lotyštiny.

11. Ako sa ti zatiaľ javí priebeh sezóny vzhľadom na ciele, ktoré si si do nej stanovil? Si s ňou zatiaľ spokojný?

Po trošku nevydarenom začiatku to naberá a začína mať tú správnu klesajúcu tendenciu. Čo ma veľmi teší a dúfajme, že to takýmto smerom pôjde aj po Novom roku.

 

12. Kde máš zatiaľ najväčšie nedostatky a ako sa ich snažíš odstrániť?

Najväčšie nedostatky sú momentálne v slabších štartoch. Počas tohto Vianočného obdobia máme namrazený štartovací trenažér, tak pracujem na ich zlepšení. Druhoradý problém vidím určite v nedostatočnom počet tréningových jázd.

 

13. Ktoré podujatie pokladáš za zatiaľ najúspešnejšie bez ohľadu na umiestnenie, proste preteky, v ktorých si bol spokojný najviac a videl si tam najmenej chýb, hoci umiestnenie bolo horšie.

Ťažko  povedať. Každé preteky mali niečo do seba. Ale „TOP“ boli pre mňa asi tie v Sigulde. Cítim sa tam  naozaj ako doma. :-)